Permanent Objections (Wieczne pretensje)
1974

Permanent Objections (Wieczne pretensje)

Skonstruowany metodą zderzenia wyostrzonych ekspresyjnie scen krytyczny obraz negatywnych zjawisk społecznych. Franek, cwaniak i oszust, zaprzyjaźnia się z Rysiem, inspektorem, który przeprowadza kontrolę zakładów mięsnych. Zostaje jego pomocnikiem. Rysio wykrywa nadużycia w rzeźni. Zabiera Franka na zjazd absolwentów liceum . . . Franek mimo swych trzydziestu dwu lat nie może sobie znaleźć miejsca w życiu, niczego nie osiągnął, co więcej - nie wie nadal, co z sobą począć. Pijany wybiega na arenę cyrkową i woła: - Jestem nieszczęśliwy, Polacy, rodacy!

Permanent Objections (Wieczne pretensje)
Wieczne-pretensje_plakat_symetryczny_jpg_1080px_54kB_znak-wodny
wieczne-pretensje-01_jpg_1080px_94kB_znak-wodny
wieczne-pretensje-02_jpg_1080px_83kB_znak-wodny
wieczne-pretensje-03_jpg_1080px_63kB_znak-wodny
wieczne-pretensje-04_jpg_1080px_68kB_znak-wodny
wieczne-pretensje-05_jpg_1080px_74kB_znak-wodny
wieczne-pretensje-06_jpg_1080px_28kB_znak-wodny
wieczne-pretensje-07_jpg_1080px_21kB_znak-wodny
  • Skonstruowany metodą zderzenia wyostrzonych ekspresyjnie scen krytyczny obraz negatywnych zjawisk społecznych. Franek, cwaniak i oszust, zaprzyjaźnia się z Rysiem, inspektorem, który przeprowadza kontrolę zakładów mięsnych. Zostaje jego pomocnikiem. Rysio wykrywa nadużycia w rzeźni. Zabiera Franka na zjazd absolwentów liceum . . . Franek mimo swych trzydziestu dwu lat nie może sobie znaleźć miejsca w życiu, niczego nie osiągnął, co więcej - nie wie nadal, co z sobą począć. Pijany wybiega na arenę cyrkową i woła:- Jestem nieszczęśliwy, Polacy, rodacy!

    Kolaudacja odbyta w Ministerstwie Kultury w dn. 30 września 1974 zakończyła się poczwórnym skandalem:
    1. Zbyt szczerej wymiany zdań na temat zakłamanej rzeczywistości (protokół kolaudacji był tajny aż do dn. 28 stycznia 1990 r. tj. daty rozwiązania totalitarnej partii komunistycznej w Polsce).
    2. Usankcjonowania niesprawiedliwie zaniżonej oceny filmu przez Stowarzyszenie Filmowców Polskich.
    3. Ocenzurowania faktycznego na 16 lat.
    4. Natychmiastowego ukarania reżysera odebraniem możliwości wykonywania zawodu, bez prawa apelacji.

    Zbrodnia "Wiecznych pretensji" polega na tym, że film uchwycił syndrom najbardziej niepokojących objawów totalitaryzmu o proweniencji sowieckiej:
    1. Ogólną frustrację wynikającą z działania na rozkaz.
    2. Ratowanie systemu przez funkcjonariuszy partyjnych za pomocą straszenia, superkontroli, represji, odbierania godności.
    3. Rezultatem tego u podwładnych jest interesowna dyspozycyjność lub wymuszona presją bierność, co powoduje zjawisko selekcji negatywnej, czyli awansu najgorszych
    4. Zdeprecjonowaną pracę, której odbiera się godność, zastępuje oszustwo i kradzież.

    Rodzi to polski dylemat - czy pracować jak niewolnik, czy doprowadzić do dezintegracji ?Ostatnie dziesięciolecie rzeczywistości polskiej wprowadza nas dopiero w problematykę takiego właśnie rozpadu świata, jaką w 1974 roku zinterpretował film "WIECZNE PRETENSJE".

    ...Cała problematyka "Wiecznych pretensji" - wyjaśnia reżyser - sprowadza się do poszukiwania w zwykłej, szarej biografii uniwersalnych motywów ludzkiej egzystencji. W gruncie rzeczy można streścić moją ideę w następującym zdaniu : jest nią poszukiwanie zasady odpowiedzialności nie w instytucjach, które wymierzają karę lub przyznają nagrodę, ale w sobie ; a więc szukanie autonomii lub zniewolenia w ramach wyznaczonych przez nas samych. Stąd w fabule "Wiecznych pretensji" obowiązuje reguła izolacji, wyabstrahowania, odcięcia realistycznych akcesoriów i scenerii od uwikłań codzienności : stąd też owe pozornie błahe, banalne wydarzenia zyskują nadwartość, urastają do rangi symbolu, metafory...

    źródło: FilmWeb https://www.filmweb.pl/film/Wieczne+pretensje-1974-11657

    Reżyseria: Grzegorz Królikiewicz Współpraca reżyserska: Jose Louis Di ZeoEugeniusz DmitrocaAndrzej PerzAndrzej KowalewskiHalina SłobodzinWaldemar WędrychowskiScenariuszGrzegorz KrólikiewiczZdjęciaBogdan DziworskiWspółpraca operatorskaRyszard LenczewskiStefan KurzypMieczysław SitarzKrzysztof PtakScenografiaZbigniew WarpechowskiWspółpraca scenograficznaJerzy OleśDekoracja wnętrzZbigniew WarpechowskiWspółpraca dekoratorskaJerzy OleśKostiumyAdam ŁyszczekMuzykaHenryk KuźniakWspółpraca muzycznaWielka Orkiestra Symfoniczna PRiTv w Katowicach

    Tytuł
    Rodzaj
    Zamknij

    Naciśnij Enter / by przejść do wyników szukania lub ESC aby zamknąć okno

    New membership are not allowed.

    WordPress Lightbox
    Archiwum Grzegorza Królikiewicza

    Europejska Fundacja ZIARNA
    Wyspiańskiego 8
    94-028 Łódź, Polska

    Center Office

    +(48) 501 561 884
    + (48) 42 686 13 94

    biuro@instytutgk.pl/en

    All Right Reserved 2020. Europejska Fundacja Ziarna.